راهنمای بازاریابی محصولات تازه کشاورزی
برای بازاریابی موفق میوه ها و سبزیجات تازه، ارائه خوب و زیبای آن ها بسیار مهم است. اگر یک تولیدکننده و کشاورز وقت، هزینه و تلاش زیادی صرف رشد و برداشت یک محصول کند و در عوض هیچ تلاشی برای ارائه آن به خریداران بالقوه نداشته است، او باید از خود بپرسد که آیا واقعاً کشاورز است.
اگر شما یک کارگاه بسته بندی ندارید، نگران نباشید. کشاورزان بسیاری با مزارع کوچک و بزرگ هستند که حتی یک سقف برای کار کردن و بسته بندی محصولاتشان ندارند و تولیات خود را در زیر سایه یک درخت بزرگ آماده و بسته بندی می کنند. من خودم زمانی که در باغ انار مشغول جمع آوری محصول بودم، در زیر یک درخت بزرگ شاه توت این کار را انجام می دادم.
برخی از بزرگترین و بهترین کشاورزان تولیدکننده کلم در آفریقا، بعد از مرتب و یکدست کردن محصولات خود، آن ها در کیسه های نایلونی بزرگ بسته بندی و سپس توسط کامیون به بازار حمل می کنند. این کیسه های نایلونی برای کلم از دیدگاه بازاریابی مناسب است.
زمانی که شما محصولات تازه خود را برای فروش به بازار عرضه می کنید می بینید که خریداران چگونه دنبال بهترین محصولات برای خرید هستند (اگر کشاورز تازه کار هستید، باید به طور منظم از بازار بازدید داشته باشید). آنها جعبه ها و کیسه ها را باز می کنند، داخل آن ها را با دقت نگاه می کنند، محصولات را زیر و رو و بالا و پائین می کنند و به طور کامل آنها را بررسی می کنند.
به چه دلیل؟ برای آن که خریداران در مقابل صرف پول خود بهترین ها را می خواهند و “با چشم خود خرید می کنند”. آنها به دنبال کیفیت، اندازه، پاکیزگی، رنگ و بسته بندی هستند تا ببینند آیا محصول ارزش خرید را دارد.
به یک سوپرمارکت یا خرده فروشی برای فروش محصولات تازه خود بروید. توجه داشته باشید که میوه ها و سبزیجات به صورت منظم قرار داده شده باشند و وسوسه انگیز به نظر بیایند. مشتریان دیگر را تماشا کنید، آنها یک بسته از این محصول یا دیگر محصولات شما را بر می دارند و بررسی می کنند. همه اینها با چشم انجام می شود. اگر به نظرشان خوب رسید و به خوبی ارائه شده باشد، احتمالاً آن را خریداری می کنند.
عرضه از مزرعه شروع می شود.
عرضه محصولات در ظروف کثیف، استفاده شده و قدیمی تنها باعث رنج شما و کار بیشتر می شود.
محصولات خود را در ظروف و بسته بندی با اندازه های مختلف، رنگی و با کیفیت بریزید و ببنید چطور قیمت ها برای شما تغییر می کند.
جهت رسیدن به قیمت مناسب، اطمینان حاصل کنید که کارهای زیر را انجام می دهید:
مرحله اول: مرتب سازی
هدف از این مرحله این است که مطمئن شوید که محصولات بد، آسیب دیده، بسیار کوچک، بیمار، بیش از حد سبز یا بیش از حد رسیده و غیره حذف می شوند. شما قصد ندارید آن ها را بفروشید، پس قبل از اینکه هزینه بیشتری بابت شان بپردازید، آن ها را بیرون بکشید.
مثلاً لوبیا سبز را در نظر بگیرید. یک درخت بزرگ و سایه دار در نزدیکی مزرعه لوبیا سبز انتخاب کنید. پلاستیک بزرگ یا چیزی شبیه آن زیر درخت پهن کنید و از جمع کننده های لوبیا بخواهید آن ها را به آرامی روی پلاستیک بریزند. لوبیاها را روی پلاستیک پهن کنید، به طوری که شخصی که آن را مرتب و دستچین می کند، بهتر بتواند ببیند.
این ممکن است کارآمدترین روش نباشد ولی ارزانترین هست. یک سطح صاف و بزرگ مانند یک میز سه پایه کار شما را راحت تر می کند. یک سطح در نزدیکی خود قرار دهید و محصولات خراب شده و زده را درون آن بیاندازید. همان شخص که کار دستچین را انجام می دهد می تواند محصولات را نیز بسته بندی کند.
مرحله دوم: شستن
تنها محصولات خاصی باید شسته شوند. زمانی که گل و یا خاک بر روی آنها باشد و یا میوه هایی که پس مانده های سموم شیمیایی روی پوست شان باقی مانده است، نیاز به شستشو دارند. هستند. مشخصاً کلم را شستشو نمی دهند، اما می توان برگ های اسفناج یا سیب زمینی را شستشو داد.
کشاورزی در شرق لندن که اسفناج و کلم های باکیفیت و عالی تولید می کند، قبل از بسته بندی اسفناج، همیشه آن ها را شستشو می دهد. او می گوید خریداران علاقمند به دیدن اسفناج های تازه ای هستند که هنوز قطرات آب روی برگ وجود دارد. این تولیدکننده، کار آماده سازی اسفناج ها را زیر سایه یک درخت در کنار زمین خود انجام می دهد.
یاد آوردی:
- همیشه از آب پاک استفاده کنید.
- مرتب آب را تعویض کنید.
- از ضدعفونی کننده های شناخته شده که برای محصولات تازه ساخته شده اند استفاده کنید.
گام بعد از شستشو این است که محصولات خشک شوند. کارخانه بسته بندی دارای دمنده های ویژه برای خشک کردن میوه ها هستند. اما اگر شما کارگاه بسته بندی ندارید، می توانید محصولات خود را در مزرعه و در سایه (نه در معرض نور مستقیم خورشید) توسط باد خشک کنید.
هرگز از میوه ها یا سبزیجاتی که کاملاً خشک نیستند استفاده نکنید. زیرا سریع ترین راه تولید باکتری ها و قارچ ها در ظروف است و محصولات شما را خراب می کند.
مرحله سوم: درجه بندی
این یک مرحله بسیار مهم است تا به درستی انجام شود، زیرا درجه بندی باعث می شود تا ارائه محصول تان به خوبی انجام شود و می تواند سود مناسبی را نصیب تان کند.
درجه بندی بسیار مهم است زیرا:
باعث ایجاد یک استاندارد می شود. اگر یک محصول را طبق مشخصات تعیین شده درجه بندی کنید، به این معنی است که همه کسانی که با آن محصول در اتباط هستند، به یک شیوه آن را درک می کنند. همچنین به این معنی است که محصولات با کیفیت بهتر از کیفیت پایین ترها جدا شده است.
ملاکی برای تعیین قیمت می شود. از آنجا که درجه بندی وجود دارد، قیمت بین خریدار و فروشنده کاملاً مشخص و واضح است. درجه ۱ (کلاس ۱) برای قیمت بهتر و به همین ترتیب درجه ۲ و غیره به فروش می رود.
باعث ایجاد اعتماد می شود. به این معنی که در زنجیره تأمین، از کشاورز تا مصرف کننده، اعتماد کاملی از محصول بوجود می آید.
حتی شما اگر از مقررات درجه بندی آگاهی نداشته باشید، می توانید محصولات خود را به درستی طبقه بندی کنید:
- جدا کردن اندازه ها: بزرگترین، بزرگ، متوسط و کوچک باید در ظروف خود قرار گ،یرند.
- جدا کردن رنگ ها (براساس رسیدن). بهترین مثال گوجه فرنگی است. قرمز با هم، سبز با هم و دورنگ ها با هم.
- جداسازی براساس درجه: درجه ۱ با هم، درجه ۲ با هم، درجه ۳ (درجه پائین) با هم.
- صرف زمان و تلاش در درجه بندی: اطمینان حاصل کنید که درجه بندی به درستی انجام می شود. مزایای این کار را در حساب بانکی خود را ببینید!
مرحله چهارم : بسته بندی
گام نهایی اینکه چگونه محصول را در ظروف مخصوص خود قرار دهید. ای مسئله می تواند فرآیند محصولات شما را تکمیل کند و یا آن را خراب کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول بسته بندی میوه ها و سبزیجات به مقاله ″بسته بندی میوه ها و سبزیجات تازه“ مراجعه کنید.
این اصول باید برای همه محصولات اعمال شود:
بررسی و مدیریت خوب: مهمترین نکته این است که روند کار باید با دقت اداره شود. چیزی را در یک فضای کوچک فشرده نکنید؛ اندازه و موقعیت مناسب آن را با دقت انتخاب کنید.
اندازه ها، رنگ ها و درجه بندی ها را با هم حفظ کنید. شما این کار را در طول طبقه بندی انجام دادید، بنابراین اکنون باید تمام آنچه که قبلاً انجام دادید را به همان شیوه ادامه دهید.
از فشردن محصول در ظروف بسته بندی، پر کردن بیشتر محصول به طوری که از ظرف بیرون بزند و یا کمتر از اندازه ظرف اجتناب کنید.
به وزن دسته بندی ها حساس باشید: این یک اصل ساده است. مقدار وزنی که برای هر محصول وجود دارد را رعایت کنید و نسبت به آن مسئولیت داشته باشید. اگر بسته ای شکر که روی آن ۱ کیلوگرم ثبت شده است به منزل ببرید و فقط ۷۵۰ گرم وزن داشته باشد، خوشحال خواهید شد؟! پس، شخصی که محصول شما را نیز خریداری می کند، می خواهد وزن را که مطابق با محصول است، داشته باشد.
هرگز محصول مرطوب را بسته بندی نکنید: رطوبت روی میوه ها و سبزیجات باعث رشد باکتری ها و قارچ ها می شود که به زودی محصول شما را غیر قابل فروش خواهد ساخت.
اگر شما یک محصول با کیفیت تولید کنید و سپس آن را دستچین و یکدست کرده، شستشو داده و درجه بندی و بسته بندی کنید، خواهید توانست محصولات خود را به قیمت مناسب به فروش برسانید و مشتریانی همیشگی و دائمی داشته باشید؛ زیرا مردم با چشم خود خرید می کنند!
ادویه جات فوق العاده
فروش محصولات کشاورزی از طریق اینترنت
اطلاعات کلی در مورد شترمرغ