زنجیره تأمین محصولات تازه کشاورزی
کلید بازاریابی موفق محصولات تازه، درک زنجیره تأمین و نحوه کارکرد آن است که می توان هر پیوند و رابطه ای را بهینه سازی کند.
درک زنجیره تأمین نه تنها برای کشاورزان مهم است، بلکه برای هر کسی که برداشت، بسته بندی و عرضه میوه ها و سبزیجات به بازار و یا رساندن به مشتری را انجام می دهد، حائز اهمیت است.
مقاله ”راهنمای بازاریابی محصولات تازه کشاورزی“ اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار می دهد.
دو عامل مهم هستند:
- هدف زنجیره تأمین این است که محصول را از مزرعه به مصرف کننده نهایی در کوتاه ترین زمان، کمترین هزینه و در بهترین حالت ممکن برساند. بازاریابی محصولات تازه به چالش های زمان، حمل و نقل و درجه حرارت رسیدگی می کند.
- هر پیوند و ارتباط در زنجیره تأمین، ارزش محصول را اضافه خواهد کرد، اما هزینه آن نیز اضافه خواهد شد. اما راز در این است که مطمئن شوید ارزش همیشه بالاتر از هزینه است.
بیایید به “پیوندهای” مختلف در زنجیره تأمین نگاهی بیاندازیم و چگونگی اضافه کردن یک ارزش و همچنین هزینه را ببینیم:
برداشت
- تولید تازه ممکن است در درخت یا در مزرعه خوب باشد اما این ارزش واقعی ندارد.
- فرآیند افزودن ارزش، با چیدن و برداشت محصول آغاز می شود.
- برداشت کننده با رسیدگی و جمع آوری دقیق محصول به ارزش افزوده اضافه می کند.
- دستمزد شخص برداشت کننده باید پرداخت شود و این هزینه است.
- مدیریت خوب کیفیت را حفظ می کند که در نهایت قیمت های خوبی نیز به دست می آورد.
- بنابراین ارزش بیشتر از هزینه است.
- رسیدگی بد در این نقطه باعث افزایش هزینه ها و کاهش ارزش می شود.
حمل و نقل به کارخانه بسته بندی
جاده های مزرعه معمولاً شیب دار و ناهموار هستند. تراکتور و تریلر، یا وسیله ای که میوه را از مزرعه تا کارخانه بسته بندی حمل می کند، باید با دقت فراوان، اما به همان اندازه به سرعت (زمان) و به دور از نور خورشید و با وسیله مسقف محصول را حمل کنند تا کوفتگی، زدگی و سایر آسیب ها را به حداقل برساند.
در اینجا وسیله نقلیه و راننده هزینه است. ارزش هم از تحویل سریع و دقت حمل و نقل حاصل می شود. تحویل آهسته و حمل و نقل ضعیف به این معنی است که هزینه بیش از ارزش شده است.
کارخانه بسته بندی
مکان بسته بندی می تواند جایی در زیر سایه یک درخت بزرگ تا یک مرکز پیشرفته با تمام تجهیزات مدرن متفاوت باشد.
با این حال، در همه اینها محصولات باید مرتب و یکدست، تمیز، درجه بندی، بسته بندی، سرد و ذخیره بشوند.
تمام این فرآیندها هزینه و ارزش محصول را اضافه می کنند، اما هر کدام برای بازاریابی و فروش موفق محصول ضروری است.
اطلاعات بیشتر در ارتباط با بسته بندی محصولات کشاورزی مقاله ”بسته بندی میوه ها و سبزیجات تازه“ مطالعه کنید.
سردخانه
- اگر سردخانه و انبار نگهداری خنک در مزرعه وجود داشته باشند، قطعاً ارزش افزوده خواهند داشت، زیرا جایی است که روند خنک کننده شروع می شود که عمر مفید محصول را افزایش می دهد.
- ما نمی توانیم فساد و خراب شدن محصول جدیدی را متوقف کنیم، اما می توانیم روند آن را از طریق خنک کردن صحیح و درست آرامتر کنیم.
- این ارزش بیشتری را نسبت به هزینه اضافه خواهد کرد. سرد کردن ضعیف و بد هزینه را نسبت به ارزش اضافه می کند.
حمل و نقل به بازار (مشتری)
- در اینجا مهمترین اصل زمان صرف شده است و به دنبال آن درجه حرارت و رسیدگی می باشد.
- انتقال کارآمد و سریع به بازار ضروری است.
- حفظ دمای مناسب برای محصولات سردخانه ای ضروری است و بنابراین در هنگام بارگیری و تخلیه باید دقت عمل فراوان به خرج داد.
فرقی نمی کند کشاورز محصول خود را با چه وسیله ای برای تحویل حمل کند. تنها باید با سرعت و دقت انجام شود و بدور از نور خورشید صورت گیرد.
هزینه حمل و نقل همیشه یک فاکتور مهم و اصلی است که اگر به درستی انجام شود، قطعاً ارزش بیشتر از هزینه خواهد بود.
بازار
- امکانات و خدمات بازاری ها، کسبه و مغازه داران (اعتبار، نفوذ، تسلط، توانایی، تخصص، اخلاق و…) ارزش و هزینه تولید را اضافه می کند.
- اگر بازار تجهیزاتی نظیر پارکینگ سر پوشیده، امنیت خوب، دسترسی آسان، تمیز بودن و مکانی مناسب برای سرمایه گذاری کشاورزان را فراهم کند، همه آنها به صورت یکجا ارزش را اضاف می کنند.
- هزینه حق عضویت و عوارض بازار توسط توسط کشاورز پرداخت می شود.
نماینده بازار (مراکز خرید و فروش میوه، غرفه داران)
خدمات غرفه داران یا نماینده های فروش به کشاورز (تخلیه سریع، رسیدگی دقیق، نمایش جذاب محصول و مهارت های مذاکره برای به دست آوردن بهترین قیمت) ارزش افزوده را به همراه می آورد. هزینه کمیسیون آن که کشاورز می پردازد، می تواند تا ۸ درصد ارزش ناخالص فروش باشد.
خریدار
خریدار هدف خود را برای خرید در یک محدوده قیمتی خاص تعیین می کند.
ظرفیت و توان خرید مشتری، به میدان داران و نماینده بازار برای مدیریت انبار خود کمک می کند.
هر چه موجودی انبار فروخته شود بهتر است، زیرا کشاورز می تواند بیشتر تولید کند.
این چرخه اتفاقات به ارزش می افزاید؛ هزینه توسط مقادیر خرید خریدار تعیین می شود.
فروشگاه (خرده فروشی)
محصولات تازه برای اولین بار به مصرف کننده نهایی ارائه می شود، بنابراین با نمایش جذاب، تبلیغات خوب، رسیدگی دقیق، سرویس دهی خوب و حفظ دمای مناسب، ارزش اضافه خواهد شد. این فاکتورها ارزش را اضافه می کنند که اگر درست انجام شود بالاتر از هزینه خواهد بود.
مصرف کننده
- در نهایت، ما به آخرین اما مهمترین پیوند در زنجیره تأمین می رسیم.
- مصرف کننده به سادگی با خرید محصول و ایجاد تقاضا، ارزش را افزایش می دهد.
- و اگر مصرف کننده خرید نداشته باشد، هزینه آن از طریق فروش پایین تر و اتلاف و خسارت های بیشتر افزایش می یابد.
کشاورزان خوب این پیوندها در زنجیره تأمین را می شناسند و عملیات خود را به گونه ای مدیریت می کنند که بر هر یک از آنها نظارت داشته باشند. آنها به خوبی می دانند که کیفیت بالا به فروش می رسد و این تنها در صورتی به دست می آید که زنجیره تأمین به درستی مدیریت و استفاده شود.
ادویه جات فوق العاده
فروش محصولات کشاورزی از طریق اینترنت
اطلاعات کلی در مورد شترمرغ