فروش محصولات کشاورزی از طریق اینترنت
توسعه اینترنت باعث شده است که هر روز شرکت های بیشتر و بیشتری از آن در جهت آگاهی از فعالیت های کسب و کار خود استفاده کنند. علاوه بر ارتباطات و استفاده های تبلیغاتی، اینترنت به عنوان یک کانال و بستری برای فروش محصولات، رشد کرده و محبوبیت یافته است. تولیدکنندگان کشاورزی و فروشندگان محصولات کشاورزی نیز به رغم بسیاری از موانع فروش محصولات کشاورزی از طریق اینترنت، در تلاش برای توسعه این کانال بازاریابی هستند. کشاورزان ممکن است از اینترنت برای فروش محصولات کشاورزی به مصرف کنندگان و همچنین سازمان ها استفاده کنند.
اینترنت به عنوان یک رسانه و یک بازار
معرفی خدمات جدید اینترنت جهانی دنیای پویایی را برای توسعه رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه ها ایجاد کرد. مهم ترین ویژگی رسانه های جدید تعاملی بودن آن است. این یکی از ویژگی های استثنایی اینترنت است؛ زیرا اجازه گفتگوی بین کاربران اینترنت و گفت و گو میان کاربران و رسانه را می دهد. کشاورزان و فروشندگان عمده می توانند از بسیاری از روش های ممکن، برای فروش محصولات خود استفاده کنند. آنها می توانند با قرار دادن یک فرم در وب سایت خود برای جمع آوری سفارشات خریداران و یا فرم ارسال پیشنهادات، جهت ترویج محصولات خود و ترویج وب سایت اقدام کنند.
استفاده از اینترنت به عنوان راهی برای فروش محصولات کشاورزی، در واقع تغییر کانال های بازاریابی در کشاورزی است.
اینترنت می تواند به عنوان یک کانال بازاریابی جایگزین برای کشاورزان باشد. این به بسیاری از کشاورزان برای پیدا کردن مشتریان جدید کمک می کند تا از محدودیت های بازار جغرافیایی عبور کرده و بازارهای فروش جدید پیدا کنند. در زیر یک سایت فروش میوه و سبزیجات آورده شده است.
تولید کننده با استفاده از این وب سایت خود به عنوان یک کانال بازاریابی می تواند از نفوذ توزیع کنندگان عمده و خرده جلوگیری کند و به طور مستقیم محصولات خود را به مشتریان به فروش برساند. تولید کننده محصولات کشاورزی همچنین می تواند از طریق اینترنت و وب سایت خود به عمده فروشان و خرده فروشان محصول بفروشد.
برخی از مشکلات مرتبط با تولید کشاورزی و محصولات کشاورزی عبارتند از:
- اکثر محصولات کشاورزی فاسد می شوند، دوام ندارند و ذخیره آن دشوار است.
- ارزش پولی محصولات کشاورزی در مقایسه با حجم آن ها نسبتاً کم است و این امر باعث مشکلات حمل و نقل و ذخیره سازی می شود.
- تولید فصلی باعث می شود که برخی از محصولات تازه کشاورزی مانند میوه ها فقط در فصل خاصی از سال در بازار موجود باشند.
- مصرف کنندگان معمولاً محصولات غذایی را در مقادیر کم خریداری می کنند.
- مصرف کنندگان اغلب محصولات مختلف غذایی (محصولات فرآوری نشده و غیر کشاورزی) را در یک خرید و به صورت یکجا خریداری می کنند.
مسئله بعدی مهم در زمینه فروش محصولات کشاورزی توسط کشاورزان آنلاین این واقعیت است که محصولات غذایی تنها به گروه محصولات محبوب اینترنتی تعلق ندارد. مشتریان خواروبارهای اینترنتی هفته به هفته ارتباط خود را با فروشگاه تنگ تر می کنند و سفارشات خود را تکرار می کنند. بنابراين تعامل کاربري در وب سايت هايی که موادغذایی می فروشند، نسبت به ساير سايت ها حائز اهميت است. خرید غذا در اینترنت بسیار پیچیده تر از سایر معاملات خرید است. در خرید غذا از اینترنت نیز بسیار مهم است که موارد سفارش داده شده بسیار سریع به مشتریان تحویل داده شود.
کانال های آنلاین فروش محصولات کشاورزی
بازار آنلاین
اگر می خواهید محصولات کشاورزی خود را در یک بازار آنلاین به فروش برسانید، اولین چیزی که باید انجام دهید مطالعه شرایط و وضعیت موجود است که معمولاً شامل قوانین و مقررات عمومی می باشد. شما که نمیخواهید بازار اینترنتی خود را به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه بدلیل نقض قوانین، از دست بدهید!!!
فروشگاه مواد غذایی آنلاین
فروشگاه های مواد غذایی آنلاین جای خوبی برای فروش برخی محصولات کشاورزی شما هستند. یک فروشگاه مواد غذایی معمولی یک فروشگاه خرده فروشی است که عمدتا مواد غذایی را به فروش می رساند. در حالی که فروشگاه های مواد غذایی آنلاین ممکن است محصولات متفاوتی داشته باشند. اگر شما کشاورزی هستید که محصولات کشاورزی مختلفی دارید مانند سیب زمینی، محصولات گوشتی (جوجه، بوقلمون، گاو)، حیوانات آبزی و چند محصول دیگر، فروشگاه های آنلاین مواد غذایی مکان مناسبی برای فعالیت شما خواهد بود.
اندازه بازار برای خرید آنلاین فروشگاه های خواروبار بزرگ است. خرید آنلاین مواد غذایی در بسیاری از نقاط دنیا می تواند برای تولید کنندگان محصولات مواد غذایی بسیار سودمند باشد.
شبکه های اجتماعی
موفقیت فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر کمک بسیاری به صاحبان کسب و کارهای کوچک می کند تا میلیون ها مشتری بدون ترک صفحه نمایش خود، محصولات آن ها را ببینند. بازاریابی رسانه های اجتماعی روز به روز قوی تر می شود و بطور بالقوه می تواند فروش شما را منفجر کند و یا حتی آن را از بین ببرد.
بسیاری از تجارت ها و مشاغل در درک درست استفاده از یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام برای فروش محصولات کشاورزی خود ناموفق بوده اند و شکست خورده اند.
با میلیون ها نفر از افرادی که از این شبکه های اجتماعی در کشور خود استفاده می کنند، می توانید راهکارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی را برای ایجاد آگاهی قوی و افزایش دانش خود به اشتراک بگذارید.
همه محصولات کشاورزی را نمی توان از طریق شبکه های اجتماعی به فروش رساند، اما محصولاتی مانند تخم مرغ و مرغ یخ زده، محصولات شیلاتی مانند ماهی قزل آلا و تیلاپیا و چند محصول دیگر که محصولات مصرفی هستند را می توان از طریق یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام تبلیغ کرد.
به سادگی یک صفحه اینستاگرامی برای محصولات مزرعه خود ایجاد کنید، از یک عکس پروفایل خوب استفاده کنید. شما می توانید ویدئوهای خلاقانه از محصولات کشاورزی خود بسازید و آن ها را به اشتراک بگذارید تا مردم را ترغیب کند و محصولات برای آن ها جذاب تر شوند. سعی کنید از یک نام تجاری ثبت شده برای محصولات کشاورزی خود استفاده کنید.
وب سایت شخصی
در حالی که فروش محصولات کشاورزی از طریق شبکه های اجتماعی، فروشگاه خواروبار آنلاین و بازار آنلاین می تواند عالی باشد، داشتن فروشگاه اینترنتی شخصی نیز برای هر کارآفرین اینترنتی که مواردی برای فروش دارد ایده آل است تا فروش محصولات مزرعه خود را کنترل کند.
محبوبیت چنین وب سایت هایی تا حد زیادی افزایش یافته است به طوری که بسیاری از مردم در سراسر جهان ترجیح می دهند در خانه خود نشسته و از سایت های خرید آنلاین برای بدست اوردن محصول خود استفاده کنند، بجای اینکه بخواهند از منزل خارج شده و به بازار بروند.
تصاویر محصولات در وب سایت باید جذاب باشد. شما باید به طور مرتب وب سایت خود را بروز نگه دارید. سایت خود را از طریق هدفمند کردن دسترسی به کسانی که نیازمند محصولات و خدمات شما هستند، ارتقا دهید و به مشتریان و بویژه مشتریان استثنایی خدمات خاص ارائه دهید. همچنین شما باید یک ایمیل آدرس داشته باشید تا بتوانید یک ارتباط دوطرفه با مشتریان و مشتریان با شما داشته باشند.
ارزش خرید آنلاین از طریق فروشگاه اینترنتی شما باید نسبت به افرادی که از طریق آفلاین (غیر اینترنتی) به شما پیشنهاد خرید می دهند، فراتر برود؛ به هر حال شما می بایست هرگونه فروش که در معرض مشکل قرار دارد را مسدود کنید.
تحویل غذای آنلاین
مردم در حال حاضر غذا را بصورت آنلاین سفارش می دهند. سؤالی که در اینجا مطرح می شود اینکه فروش محصولات کشاورزی چگونه و چطور به تحویل غذای آنلاین مربوط می شود؟ پاسخ این است که محصولات مزرعه فرآوری شده هستند.
بعد از اینکه محصولات کشاورزی برداشت و فروخته می شود، آنها در انواع وعده های غذایی فست فودی، رستورانی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این وعده های غذایی که به صورت آنلاین در رستوران ها یا فست فودی ها فروخته می شوند، یکی دیگر از منابع فروش محصولات کشاورزی را نشان می دهند حتی اگر آن ها در فرم خام خود نباشند. تنها در پیتزایی که مردم بصورت آنلاین سفارش می دهند، چندین محصول کشاورزی استفاده شده است.
جمع بندی
شروع و رشد یک مزرعه کشاورزی یک چیز است، اما رساندن و فروش محصولات خود به مشتری چیز دیگری است. در حالی که راه های زیادی برای فروش محصولات مزرعه ای وجود دارد، یکی از کانال هایی که اغلب کشاورزان هرگز از آن استفاده نمی کنند، اینترنت است. بسیاری ممکن است بپرسند که چگونه یک کشاورز می تواند محصولات کشاورزی را برای فروش آنلاین به فروش برساند، اما دلیل آن که اکثر مردم هیچ پاسخی به این ندارند، این است که احتمالاً هرگز نمی دانستند که این امکان وجود دارد.
فروش محصولات کشاورزی در مدت کوتاهی پس از برداشت نه تنها ایده آل است، بلکه برای بقا و رشد کل اقتصاد کشاورزی شما نیز ضروری است. در حالی که شما سعی می کنید تا محصولات مزرعه خود را به طور معمول به فروش برسانید، کانال های آنلاین فروش باعث افزایش میزان فروش و کاهش مقادیر از دست رفته محصول می شود.
سلام تولیدکننده خشکبار ازجمله قیصی زردالو والوچه و…وزعفران هستم میخوام عرضه کرده وبه فروش برسانم..